Sokrates slovy Platóna: o nesmrtelnosti

27. března 2011 v 18:45 | richard |  Nedělní literární chvilka
Minulý týden jsem marodil, dokonce skrze oficiální neschopenku, takž bylo trocha času mezi revitalizačními spánky na nějaké to čtivo. Sákl jsem do oblíbeného koutku mé knihovny mezi antické klasiky. Probírání se rozlumavami Sokrata a jeho druhů nikdy nezklame.

Prvorepublikové vydání Platonova Faidona (O nesmrtelnosti) péčí Jana Laichtera v Praze mám ve velmi zachovalém stavu, téměř jakoby nečtené. Jak známo, po Sokratovi nezůstalo žádné písemné dílo. Vše, co o něm víme, bylo dochováno v dílech jeho žáků, zejména Platona. Dialog FAIDON je mimořádně lidsky jímavým dílem. Hovory, které Sokrates vede se svými žáky a přáteli, se odehrávají ve vězení, v poslední den filozofova života. Nosným tématem je nesmrtelnost duše. Poté, při západu slunce, vypije smířený Sokrates podaný jed (šlo údajně o silný odvar z bolehlavu) a poslušen rozhodnutí své obce, umírá.
Silný, velmi silný je tento spisek o necelých 120 stranách (vč. vysvětlivek). Byl jsem zcela zatažen do děje, který odkrývá ten fakt, že Sokrates se smrti nebál, ba naopak, přijal ji zcela smířen a jakoby ji až vítal. Tento svůj postoj vysvětluje rozsáhlý dialog mezi ním a jeho přáteli. Čtenář se stává svědkem přenádherné hry o lásce a smrti, v jejímž závěru filozofova láska vítězí nad přicházející smrtí. Sokrates se ve svých slovech povznáší nad tělo, nestará se o poznatky smyslů. Sokrates vítězí a i v tom je vysvětlení, proč v žaláři, krátce před svou očekávanou smrtí, hovoří o svobodě.
"Důkaz pro nesmrtelnost duše nalézá sokrates v poměru duše k absolutním jsoucnům, ideám. Mezi tělem a duší je takový rozdíl, jako mezi světem smyslů a světem ideí; podle toho poměru je duše podobnější jednoduchým, neproměnlivým a věčným jsoucnům nadsmyslovým". (Z poznámek překladatele Františka Novotného)
"Kdybych se nedomníval, že přijdu předně k jiným bohům, moudrým a dobrým, a pak k zesnulým lidem lepším, než jsou ti zde,, jednal bych nespravedlivě, kdybych se nemrzel na smrt; takto však, dobře vězte, doufám, že přijdu k dobrým mužům - ovšem tohle bych tak zcela jistě netvrdil - ale to, že přijdu k bohům, pánům naprosto dobrým, to je, dobře vězte, něco, co bych jistě tvrdil, jestliže bych vůbec tvrdil něco, z takových věcí. Proto z tohoto důvodu se již tak nemrzím, nýbrž mám dobrou naději, že jest něco pro ty, kdo skončí tento život, a že to je, jak se také již odedávna vypravuje, , mnohem lepší pro lidi dobré, než pro zlé. " (Sokrates)
 


Komentáře

1 alfred angelo disney collection alfred angelo disney collection | E-mail | Web | 12. ledna 2013 v 9:44 | Reagovat

Well this variety of facts are worthwhile in search of, reliable information for readers and a value for you as is sure to show the quality of mcdougal. Its good to have most of these articles around to have the information flow steady. Helping those who can really make things right in the future, great work!
http://www.speakdress.com/wedding-dress-function-occasion.html

2 ugg boots outlet ugg boots outlet | E-mail | Web | 23. října 2013 v 12:32 | Reagovat

Excellent website you've got right here but I has been curious really should you knew involving any user discussion boards that cover the identical topics talked about right here? I'd love to become a portion of on-line local neighborhood exactly where I will get ideas from different other knowledgeable individuals that share precisely the same interest. If you've got any ideas, please let me know. Bless anyone!
http://www.gladyspaulus.co.uk/uggs.php

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama